Dovrebanen mellom Dombås og Dovre har åpnet. Forsinkelser må fortsatt påregnes.
Mer informasjon her.

Tilgjengelighetserklæring

SJ / Tilgjengelighetserklæring

Vi vil helst være tilgjengelig for alle

Bedrifter skal ha nettsider som er mulig å bruke for folk flest. Om du ser dårlig, har armen i fatle eller trøbler med finmotorikken – du skal likevel kunne navigere rundt på nettsiden. Det kalles universell utforming. I web-verden har vi 35 krav som skal sørge for at alt er tipp-topp, 48 krav hvis det er en offentlig bedrift.

Dame som sitter utendørs og arbeider på en PC-laptop.
Foto: Unsplash

Hva er en tilgjengelighetserklæring?

Tilgjengelighetserklæringen forteller hvor god bedriften har vært til å følge kravene til universell utforming. Offentlige bedrifter skal sjekke nettsidene sine minst én gang i året, og resultatet skal ligge åpent for alle. UU-tilsynet har laget en egen mal for dette. Private bedrifter skal selvfølgelig følge reglene, men det er ikke samme krav til å legge ut resultatet offentlig.

Ikke krav om tilgjengelighetserklæring, men vi har det likevel

SJ Nord er ikke en offentlig bedrift, men vi velger likevel å lage vår egen versjon av tilgjengelighetserklæringen. Den følger samme mal som UU-tilsynets mal for offentlige bedrifter, så vi legger lista på 48 krav.

Hvorfor lages ikke nettsider universelt utformet fra start?

Det er det alle prøver på, men det er så mange faktorer som skal stemme. Én liten detalj, som for eksempel feil på ett bilde alene, kan føre til at flere tilgjengelighetskrav ikke er fulgt. Og selv om alt er kodet riktig og sjekket på dag én, vil det alltid skje endringer og oppdateringer underveis som kan ødelegge. Derfor er tilgjengelige nettsider noe vi må jobbe med hele tiden.

Her er de avvikene vi fant ved siste gjennomgang

Nettsiden ble sjekket 26. november 2024. Da ble det registrert 2 avvik på 48 krav.

Bilder skal kodes med alternativ tekst. Denne teksten leses høyt for dem som bruker skjermleser til å navigere. Flere av våre bilder har tomme alt-tekster. Det gjelder både i nyhetssaker og bilder som viser tilbudet vårt. På siden for mat og drikke ombord, har bildene enten for dårlige alt-tekster eller de mangler helt. Dette bør rettes, for det betyr at brukere som er avhengig av å navigere med tastatur og skjermleser, går glipp av opplevelsen som bildene skal gi.

Bilder som er hentet fra Instagram-feeden, har tomme alt-tekster. Bildene vil derfor ikke fanges opp av skjermleser, men teksten oppå bildet leses. Dette vurderer vi som en god løsning.

Se hva UU-tilsynet sier om avvik på krav 1.1.1

Hvis tekst ligger som del av et bilde, vil den ikke leses høyt av skjermlesere. Da er kravet at samme innhold skal formidles ved hjelp av tekst i nærheten av bildet.
Noen steder har vi annonser i form av bilder, som ikke følger dette kravet. Annonsene lenker mot et produkt eller tjeneste som har sterk binding til SJ, derfor bør de følge retningslinjene.

Se hva UU-tilsynet sier om avvik på krav 1.4.5

Hvis du finner flere feil – gi oss beskjed

Beskriv problemet, eller fortell hvorfor du mener noe er galt. Legg gjerne ved lenke til den aktuelle siden.
Send meldingen til [email protected]

Takk for at du vil hjelpe oss å bli bedre!

Kundeservice